
362 Sri Lanka Law Reports [1995] 1 Sri L.R.

. DESHAPRIYA AND ANOTHER
v.

MUNICIPAL COUNCIL, NUWARA ELIYA AND OTHERS

SUPREME COURT.
FERNANDO, J.
DHEERARATNE, J. AND 
WADUGODAPITIYA, J.
S.C. APPLICATION NO. 884/92 
FEBRUARY 10 AND MARCH 06, 1995,

Fundamental Rights -  Freedom o f speech and expression -  A rticle 14(1) (a) o f 
the Constitution -  Seizure o f the newspaper "Yukthiya’’

The petitioners are the EcJjtor and Proprietpr, respectively of the weekly 
newspaper “Yukthiya”. They allege that the 2nd respondent who is an Attorney-at- 
|_aw and Mayoress of the Nuwarq Eliya Municipal Council forcibly took away four 
bundles containing about 45£) copies of the “Yukthiya" on 10.10.92 from the stall 
of one Jayasundera and thus prevented this newspaper from reaching its 
readers."

Held:

(1) The 2nd respondent took away these copies of the “Yukthiya” while acting 
under colour of her office as Mayoress of the Nuwara Eliya Municipal Council. The 
seizure was therefore by executive or administrative action. Her motive was to 
discourage an anti-government newspaper for political ends. The seizure directly 
prevented the publication of ope issue of the ‘Yukthiya' not entirely but in just a 
small part of Sri Lanka and related only to 450 copies of the newspaper. The 
Freedom of Speech and Expression, including publication of the Editor and 
Proprietor was thereby abridged, even though not totally denied.

(2) Per Fernando, J.

The infringement of Article 14(1) (a) by executive or administrative action, can 
take many forms, and may be direct or indirect; the exclusion of anti-government 
news and views in newspapers owned and controlled by Government, 
particularly when it amounts to a denial of equal treatment or discrimination 
because of political opinion (of Article 12), would be as much an infringement in 
this case as the suppression (by force or otherwise) of such news and views in 
newspapers independent of the Government. The infringement in this case was in 
the latter category, and in my opinion was more serious.

(3) Another aggravating factor was that the 2nd respondent attempted to use the 
power of Lake House newspapers 75% of the shareholding of which was held by 
Government to reinforce her efforts to discourage the publication and distribution 
of the “Yukthiya”. Thus the 2nd respondent not only infringed the petitioners rights 
directly, but aggravated her conduct by threatening also to procure an improper 
exercise of the powers of the Government.



sc
Deshapriya and Another v. Municipal Council, Nuwara Eliya

and Two Others (Fernando, J.) 363

Cases referred to:

1. Ratnasara Thero v. Udugampola (1983) 1 Sri LR 461.
2. De Jonge v. Oregon (1937) 299 (J.S. 353.
3. Amaratunga v. S irim al( 1993) 1 Sri L.R. 264.
4. Wijeratne v. Perera S.C. 379/93 SCM of 2.3.1994.
5. Pieris v. A.G. S.C. 156-155 LC 166/92 SCM of 17.6.1994.

APPLICATION for relief for infringement of fundamental rights.

R. K. W. Goonesekera with J. C. Weliamuna and L  C. M. Swarnadhipathi for 
petitioners.
L. C. Seneviratne, PC. with Ronald Perera and H. Situge for the 1st and 2nd 
respondents.

Cur. adv. vult.

March 10,1995.
FERNANDO, J.

The petitioners are the Editor and Proprietor, respectively, of the 
weekly newspaper “Yukthiya" which is printed in Colombo. They 
complain that their fundamental right of Freedom of Speech and 
Expression guaranteed by Article 14(1) (a) was infringed by the 2nd 
respondent, an Attorney-at-Law and the Mayoress of Nuwara Eliya, 
who, they allege, forcibly took away four bundles (containing about 
450 copies) of the “Yukthiya” on 10.10.92, thereby preventing the 
newspaper from reaching its intended readers.

The practice followed in regard to the distribution of the “Yukthiya" 
in and around Nuwara Eliya was to entrust 450 copies in four bundles 
to its transport agent, Weliwatta, in Colombo, for delivery by him to 
the Lake House newspaper stall run by one Jayasundere at Nuwara 
Eliya; these newspapers were not sold at this stall, but Jayasundere 
was responsible for transporting them to “Yukthiya” selling agents at 
Halgran Oya, Nanu Oya, Keppetipola and Welimada.

There is no dispute that on 10.10.92 Weliwatta did deliver four 
bundles of the “Yukthiya” (as well as the “Ravaya” newspaper) to the 
Lake House newspaper stall situated near the entrance to the Park; 
that Jayasundere’s sister-in-law, Mrs. Sarojanee Jayawardene, was 
the agent for the newspapers published by the Associated 
Newspapers of Ceylon Ltd.; that because Jayasundere had to be 
away in Colombo from 8.10.92, he had asked one Thevapalan to 
work at the stall; that Thevapalan had been carrying on business as a 
handling agent for newspapers in Nuwara Eliya for many years; that



364 Sri Lanka Law Reports [1995] 1 Sri L.R.

Thevapalan took delivery of the newspapers to be handed to 
Jayasundere on his return; that the 2nd respondent, her husband and 
another person, came to the stall that morning; that the 2nd 
Respondent went into the stall and spoke to Thevapalan; that this 
stall belonged to the 1st respondent, the Municipal Council of 
Nuwara Eliya. The 2nd respondent was an ardent supporter of the 
United National Party, then in power both in Parliament and in the 
Municipal Council.

There is a sharp conflict in the affidavits as to what happened that 
morning: the exact time is not important -  it was at about 11.00 a.m., 
according to the petitioners, or a little before 10.30 a.m., according to 
the respondents. The petitioners case was that the 2nd respondent 
asked Thevapalan “Why are you taking these newspapers? Your 
newspaper agency will be cancelled"; this is supported by the 
affidavits of Weliwatta and one Medagama who was also at the stall 
at that time. Weliwatta stated that he then left to meet a relative upon 
some (unspecified) urgent personal matter. The 2nd respondent then 
said “You can’t be allowed to do these things as you please” , and 
directed the other person who was with her to put the bundles of 
newspapers into her car; this was done; this is supported only by 
Medagama’s affidavit. Half and hour later Weliwatta returned to the 
stall, whereupon, he says, Thevapalan told him that the 2nd 
respondent had taken the “Yukthiya" and “Ravaya" newspapers in 
her car, saying that these would be sent to Lake House; Thevapalan 
denied having said this, but confirmed that Weliwatta did return to the 
stall. After he returned to Colombo, Weliwatta informed the “Yukthiya" 
management of the incident, and swore an affidavit on 13.10.92 
setting out what happened. Joe Seneviratne, the Managing Editor of 
the “Yukthiya”, says that the incident was reported to him on
12.10.92, and that on 15.10.92 he submitted a written complaint, 
dated 14.10.92, to the IGP, annexing this affidavit. Admittedly, but 
regrettably, the Police took no action. Before making that complaint 
Seneviratne telephoned the 2nd respondent on 13.10.92 at 5.30 p.m. 
for verification; he introduced himself, and asked her why she had 
forcibly taken away the “Yukthiya” newspapers delivered to 
Jayasundere’s stall on 10.10.92; and she replied that the stall run by 
Jayasundere was owned by the Municipal Council of Nuwara Eliya 
and that he could not sell anti-government newspapers such as 
“Yukthiya” . The petitioners stated that in consequence of this 
incident, the “Yukthiya” selling agents at Halgran Oya, Nanu Oya, 
Keppetipola and Welimada were refusing to accept that newspaper, 
but there were neither affidavits nor documentary proof of this.



Deshapriya and Another v. Municipal Council, Nuwara Eliya
SC and Others (Fernando, J.) 365

The petitioners further alleged that, as a protest against the 2nd 
respondent’s conduct, a demonstration was held on 17.10.92, that 

. this was disrupted by the Police, and so on. They have produced 
some news items and editorials about this demonstration. One was 
the “Island” editorial of 28.10.92 which stated that the “Yukthiya” was 
seized “by armed thugs”; and it went on to claim that for three weeks 
in succession the newspaper had been seized. However, the 
petitioners have not alleged that there was any thuggery or violence; 
Medagama did not say that Thevapalan had been intimidated by any 
show of force; no one even hinted that there were any weapons; and 
all referred to one single seizure on 10.10.92. Another news item in 
the “Island” of 4.10.92 stated that the papers were “hijacked ... while 
being transported from Colombo for distribution", which is nobody’s 
case. Newspapers have a wide margin for comment, which of course 
is free, but facts are sacred: here the facts have been exaggerated to 
the point of distortion. Not only is this material unreliable, but it does 
not show that this was a demonstration against the seizure of 
newspapers by the 2nd respondent. Even if there had been such a 
demonstration, that would have shown, at best, that there was a 
widespread belief in her complicity; but not that that belief was 
probably justified. In the final analysis, therefore, the Petitioners case 
depends on whether the direct evidence establishes, on a balance of 
probability, that the 2nd respondent was responsible for the seizure, 
and it is unnecessary for me to consider the sequel to the alleged 
seizure.

The 2nd respondent’s case was that twice or thrice a month she 
toured the town accompanied by officials, to ensure that the town 
was kept in a clean and sanitary condition; one such visit was on 
10.10.92 when she was accompanied by her husband as well as four 
others: S. M. Withanage (Secretary to the Municipal Council), S. E. 
Jeyarajah (Municipal Engineer), and M. Ghany Cassim and D. 
Madhavan (Members of the Municipal Council).

She did not deny the presence of Weliwatta and Medagama; she 
said that she went to Jayasundere’s stall to buy a newspaper; 
noticing that the precincts of the stall were in an insanitary condition, 
she told Thevapalan, who was then the sole occupant, to have the 
place cleaned up. Thevapalan confirmed this in his affidavit, and



3 6 6 Sri Lanka Law Reports [1 9 9 5 ] 1 SriL.R .

stated that he engaged a labourer the same day and had the place 
cleaned up. He also admitted that bundles of the “Yukthiya” were 
delivered to him, but denies that they were seized by the 2nd 
respondent; but neither he nor anyone else explains what happened 
to the four bundles -  whether they were seized by someone else, or 
delivered in due course to Jayasundere or the “Yukthiya” selling 
agents, or remained undelivered.

The 2nd respondent’s denial of the seizure is supported by the 
affidavits of Withanage, Cassim and Thevapalan. I do not regard the 
absence of affidavits from her husband and the other officials as 
weakening her case.

The 2nd respondent admitted receiving a telephone call from a 
person calling himself the Editor of the “Yukthiya”, but did not give 
any particulars about the conversation, saying only that “the 
telephone call was in the nature of a threat to my life and I replied that 
I was not afraid of such threats and replaced the receiver”. She did 
not take steps to verify the source of the call or to complain to the 
Police. Seneviratne’s assertion that he did accuse her of the alleged 
seizure of the “Yukthiya" thus remained uncontradicted.

The evidence as to the seizure of the newspapers by the 2nd 
respondent is thus fairly evenly balanced. The petitioners depend on 
the direct evidence of Medagama, who seems not to have been 
connected to either party; however, the 2nd respondent alleged that 
he was “closely associated with the DUNF, and [was] politically 
opposed to the UNP”, although she did not allege that he was ill- 
disposed towards her personally. That is not a sufficient reason to 
disbelieve Medagama, just as the affidavits of Withanage and Cassim 
cannot be discredited simply because of their official or political 
association with the 2nd respondent. No reason has been suggested 
why Weliwatta should falsely implicate the 2nd respondent, who had 
once appeared for him in a criminal case; his evidence contradicts 
the 2nd respondent's version that she merely bought a newspaper, 
because he says that she threatened cancellation of the Lake House 
newspaper agency if “Yukthiya" newspapers were kept in the 
premises. It was submitted that Weliwatte’s evidence was not 
satisfactory because he failed to make a prompt complaint about the 
incident to anyone until 12.10.92; and that he did not even telephone



Deshapriya and Another v. Municipal Council, Nuwara Eliya
SC and Others (Fernando, J.) 367

the “Yukthiya” management. But one can understand his reluctance 
to get too involved; the newspaper had not been taken from him; he 
had discharged his responsibility, and so was content to wait until he 
got back to Colombo. He was not an employee of the newspaper, 
and the fact that he waited till he had finished his business and 
returned to Colombo is hardly sufficient to discredit his evidence. 
Seneviratne’s evidence of his telephone call to the 2nd respondent 
shows, at the lowest, that the 2nd respondent failed to deny a direct 
accusation made against her that it was she who had seized the 
newspapers. Finally, if the 2nd respondent had not seized the 
newspapers, what happened to them? Thevapalan’s failure to explain 
such a simple matter tends to cast some doubt on his veracity. It is 
true that the petitioners themselves could have obtained affidavits 
from the “Yukthiya” selling agents, but they have a plausible 
explanation, namely, that after this incident these agents feared to 
handle the newspaper. If that is true, they would also have feared to 
give affidavits. Learned President’s Counsel submitted that the 
burden was on the petitioners to obtain an affidavit from 
Jayasundera, to the effect that Thevapalan did not give him any 
newspapers, in the circumstances, it would be unreal for the 
petitioners to have expected Jayasundera to say anything 
unfavourable to the 2nd respondent, for there was much to lose by 
antagonising the 2nd respondent - stall, agency and livelihood.

Learned President’s Counsel for the respondent also submitted 
that the “Yukthiya" was being published in breach of the law prior to
8.10.92, because, he said, it was only on that day that information 
was given under section 2 of the Newspapers Ordinance (Cap. 180) 
to the Registrar of Newspapers; he contended that it was unlikely that 
the “Yukthiya" could have had a network of agents prior to October 
1992. However, there is nothing to suggest that this was the first 
information given under section 2, and may well have been given 
pursuant to a change. Since this submission was made for the first 
time in the course of the hearing, it is not possible to come to a 
finding that the “Yukthiya” was being published in breach of the law.

It would not have been possible to decide between these two 
conflicting versions, but for two significant matters. It was by no 
means improper or unusual for Seneviratne to have confronted the 
2nd respondent with the accusation which Weliwatta had conveyed



368 Sri Lanka Law Reports [1995] 1 SriL.R.

to him, before making a complaint to the Police against her; he had 
no personal knowledge of the truth of what Weliwatta had told him. 
While saying that her life was threatened, she does not clarify 
whether any reason was given; as it was not an anonymous call, if no 
reason was given, did she not inquire why she was being 
threatened? If a reason was given, what was her response or 
reaction? It is unsatisfactory that she did not clarify the matter by 
replying to the specific averments in Jayasundere’s affidavit. 
Seneviratne filed a second affidavit to clarify the telephone call, and 
specifically denied making any threat; although she filed a further 
affidavit, the 2nd respondent did not clarify her version of the 
telephone call, contenting herself with a bare denial of Seneviratne's 
averments. It was urged that Seneviratne’s complaint to the IGP 
made no mention of his telephone call to the 2nd respondent. If he 
made that call in order to check on the truth of Weliwatta’s story, 
which by then had been reduced to an affidavit, it was not necessary 
for him to refer to that conversation, for he was only making a 
complaint having satisfied himself that there were grounds for 
complaint. I find Seneviratne’s version of the telephone call to be 
more probable. Secondly, the question whether the newspapers had 
been seized by the 2nd respondent could have been conclusively 
settled by the affidavit of the person into whose custody they were 
delivered, Thevapalan. Although the 2nd respondent obtained an 
affidavit from him, Thevapalan did not explain what happened to the 
newspapers subsequently; since he said he took charge of them to 
be handed to Jayasundere on his return, why did he not clarify 
whether that was done? Or whether they were delivered to the 
“Yukthiya” selling agents, and if so what records existed as to such 
delivery or if they had been stolen by another while in his custody, 
whether that was reported to the Police, or to the transport agent? 
The matter was especially within his knowledge, and his failure to 
clarify it suggests that he had no explanation to offer. It was 
submitted that Thevapalan was only answering the specific allegation 
that the 2nd respondent had seized the newspapers from his 
custody, and need not have explained anything else; but his affidavit 
purports to do much more than rebut the allegation of seizure, and 
proceeds to explain his conduct that day. His default assumes 
greater significance in contrast to the pains he took to explain a much 
less important matter -  how he had carried out the 2nd respondent’s



Deshapriya and Another v. Municipal Council, Nuwara Eiiya
SC and Others (Fernando, J.) 369

order to clean up the premises, although that was no part of his 
duties. If there had been no seizure, then as in the past the 
newspapers would have been delivered to the “Yukthiya” selling 
agents at Halgran Oya, Nanu Oya, Keppetipola and Welimada; and 
there is no reason why Thevapalan could not have said so. But if 
there had been a seizure, Thevapalan could not have alleged 
delivery without running the risk of contradiction by those selling 
agents. It seems to me therefore that, intrinsically, Thevapalan’s 
affidavit cannot be relied on, particularly because if the 2nd 
respondent had threatened cancellation of the Lake House agency, 
an affidavit by him, contradicting her, might have jeopardized the 
interests of Jayasundere and the Lake House agent.

I hold that the 2nd respondent did seize 450 copies of the 
"Yukthiya" on 10.10.92; that she did so while purporting to exercise 
her functions, and while acting under colour of her office, as 
Mayoress of the Nuwara Eiiya Municipal Council. The seizure was 
therefore by executive or administrative action. I further hold that her 
motive was to discourage an anti-Government newspaper, for 
political ends.

The seizure directly prevented the publication of one issue of the 
“Yukthiya”, not entirely but in just a small part of Sri Lanka; and 
related to only 450 copies of the newspaper. I hold that the freedom 
of speech and expression, including publication, of the Editor and 
Proprietor was thereby abridged, even though not totally denied. In 
Ratnasara Thero v. Udugampola 0) the seizure of 20,000 pamphlets 
was held to be a serious violation of the freedom of speech and 
expression, including publication, which called for the award of 
substantial damages; Rs. 10,000/- was awarded, which was perhaps 
no more than the value of the pamphlets.

In my view the gravity of an infringement can only be determined 
by a deeper scrutiny of its context.

While infringements of Article 14(1) (a) may sometimes have to be 
viewed in isolation, they often do involve other factors, such as denial 
of equal treatment or political discrimination violative of Article 12. 
Suppressing freedom of speech and expression, including



370 Sri Lanka Law Reports [1995] 1 Sri L.R.

publication, whether by preventing a newspaper being published or 
otherwise, would be graver if motivated either by a desire to benefit a 
rival or by political antagonism. The facts that the "Yukthiya" was an 
anti-Government newspaper, and that the 2nd respondent threatened 
cancellation of the Lake House newspaper agency, are therefore 
relevant.

The infringement of Article 14(1) (a), by executive or administrative 
action, can take many forms, and may be direct or indirect; the 
exclusion of anti-Government news and views in newspapers owned 
or controlled by the Government, particularly when it amounts to a 
denial of equal treatment or discrimination because of political 
opinion (of Article 12), would be as much an infringement as the 
suppression (by force or otherwise) of such news and views in 
newspapers independent of the Government. The infringement in this 
case was in the latter category, and in my opinion was more serious. 
The right to support or to criticise governments and political parties, 
policies and programmes is fundamental to the democratic way of 
life; the freedom of speech and expression is one “which cannot be 
denied without violating those fundamental principles of liberty and 
justice which lie at the base of all civil and political institutions”; and 
democracy requires not merely that dissent be tolerated, but that it 
be encouraged (De Jonge v. Oregon (2), Amaratunga v. S irim al(3), 
Wijeratne v, Perera !4)and Pieris v. A. G. (s).)

Another aggravating factor was that the 2nd respondent attempted 
to use the power of the Lake House newspapers to reinforce her 
efforts to discourage the publication and distribution of the 
“Yukthiya” . Under the Associated Newspapers of Ceylon Ltd. 
(Special Provisions) Law, No. 28 of 1973, 75% of the shareholding of 
the company is vested in the Government, which is thus effectively in 
control of the company’s newspapers. Thus the 2nd respondent not 
only infringed the petitioners’ rights directly, but aggravated her 
conduct by threatening also to procure an improper exercise of the 
powers of the Government.

Here, those powers were not actually used. But it is clear that in 
seizing the “Yukthiya” the 2nd respondent was not only influenced by 
the fact that it was an anti-Government newspaper, but also by the



Deshapriya and Another v. Municipal Council, Nuwara Eiiya
SC and Others (Fernando, J.) 371

desire to promote the expression of views politically favoured by her; 
her threat to cancel the Lake House newspaper agency would 
undoubtedly have seemed very real to Thevapalan, and therefore 
quite sufficient to inhibit lawful resistance -  particularly as the stall 
itself belonged to the Municipal Council of which she was the 
Mayoress.

These are circumstances which aggravate the infringement. It 
would not be right to assess compensation at a few thousand rupees, 
simply because the newspaper was sold for seven rupees a copy; 
that would only be the pecuniary loss caused by the violation of the 
petitioners’ rights of property under ordinary law. We are here 
concerned with a fundamental right, which not only transcends 
property rights but which is guaranteed by the Constitution; and with 
an infringement which darkens the climate of freedom in which the 
peaceful clash of ideas and the exchange of information must take 
place in a democratic society. Compensation must therefore be 
measured by the yardstick of liberty, and not weighed in the scales of 
commerce.

The seizure was thus a grave, deliberate and unprovoked 
infringement, and not one which occurred in a sudden emergency or 
at a time of public disorder, or through an error of judgment in a 
borderline case. Having regard to awards in Amaratunga v. Sirimal, 
Wijeratne v. Perera, and Pieris v. A. G., I hold that the petitioners are 
entitled to compensation in a sum of Rs. 100,000/-. In the 
circumstances, it is neither just nor equitable to order the State or the 
Municipal Council to pay that compensation. I direct the 2nd 
respondent to pay the petitioners compensation in a sum of 
Rs. 100,000/- together with costs in a sum of Rs. 10,000/-.

DHEERARATNE, J. - 1 agree.

WADUGODAPITIYA, J. - 1 agree.

Relief granted.


